Daltononderwijs
Op IKC Brasa werken we vanuit de Dalton-kernwaarden. Bij ons krijgen kinderen de verantwoordelijkheid om zelf keuzes te maken. Uw kind leert plannen, organiseren, initiatief tonen en de verantwoordelijkheid dragen voor gemaakte keuzes. We geloven namelijk dat dit bijdraagt aan een stevige basis voor de toekomst.
Daltononderwijs in de praktijk
De Dalton-kernwaarden zitten verweven in ons onderwijs. Dat betekent dat ze terugkomen in alles wat we doen. Hiermee beginnen we al spelenderwijs bij de kleuters. Onze jonge leerlingen krijgen bijvoorbeeld kleine taakjes die ze zelf mogen uitvoeren. Ze denken na hoe ze het beste kunnen werken, hulp te vragen wanneer nodig én samen te werken met anderen.
Zodra uw kind ouder wordt, worden deze keuzetaken groter en moeilijker. Hierdoor zien we kinderen groeien in zelfstandigheid en samenwerking.
Dalton-kernwaarden:
Samenwerken
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Effectiviteit
Zelfstandigheid
Reflectie
Kansrijk onderwijs
Om kinderen de beste kansen te geven, bieden wij kwalitatief goed én kansrijk daltononderwijs. We besteden veel aandacht aan hun sociaal-emotionele groei. Hiervoor werken we schoolbreed met de methode KWINK om het sociaal-emotioneel leren van de kinderen te bevorderen. De schoolafspraken die we met elkaar hebben gemaakt, zijn zichtbaar in elke klas.
Ook hebben wij gekozen voor unitonderwijs in niveaugroepen waarbij we kijken naar de behoeften van ieder kind afzonderlijk én geven we kinderen alle ruimte om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen.
Thematisch onderwijs
Elk schooljaar verdelen we in vijf thema’s zodat we een kansrijk aanbod hebben voor de leerlingen. De thema’s lopen van vakantie tot vakantie. Door langer aan een thema te werken, kunnen we meer verdieping bieden.
Bijna alle schoolvakken zijn verbonden aan deze vijf thema’s. Hiermee beginnen we al bij de kleuters. Enkele voorbeeldthema’s zijn Wow de wereld, Grote experimenten en Verre reizen. Spelenderwijs werken we aan onze leerdoelen. Elk thema sluiten we betekenisvol af, samen met ouders.
Talentontwikkeling
Wij helpen kinderen hun talenten te ontdekken én te ontwikkelen. Dit leidt tot meer zelfvertrouwen, motivatie en plezier in leren. Kinderen krijgen bij ons 80 uur per jaar extra les. Deze kansrijke tijd besteden we aan de lessen Kansrijk ontwikkelen, die elke woensdagmiddag worden verzorgd door vakleerkrachten en professionals uit het werkveld.
Deze lessen zijn niet alleen favoriet bij de kinderen, ze geven ook ons team 80 uur extra de ruimte om te bouwen aan sterk, kansrijk onderwijs. Zo versterken we elkaar. Dit komt de kwaliteit van ons hele onderwijs ten goede.
Tijdens de lessen komen vijf inhoudslijnen aan bod. Er is aandacht voor:
Kunst en cultuur (drama, dans, bevo en muziek)
Sport en gezondheid
ICT en Media
Techniek & Natuur
Wereldburgerschap
Onderwijs op niveau
Ieder kind is anders. De een leert met gemak, de ander heeft wat meer hulp nodig. Dat vinden wij niet meer dan normaal. Ons onderwijs passen wij hierop aan. We geven onderwijs op niveau en kijken echt wat een leerling nodig heeft in zijn of haar ontwikkeling. Een belangrijke waarde voor het geven van kansrijk daltononderwijs.
In de praktijk
Iedere dag starten we in een startgroep. Dit betekent dat kinderen ’s ochtends binnenkomen bij een vaste leerkracht, samenwerken aan thema’s en met hun klasgenoten buitenspelen. De leerkracht voor de startgroep is het vaste aanspreekpunt voor kinderen én ouders.
Zodra we aan de slag gaan met bijvoorbeeld taal of rekenen, splitsen we groepsdoorbroken op in niveaugroepen. Per vak kijken we wat een kind nodig heeft en daar passen we onze instructies op aan. We geloven dat kinderen zo optimaal tot ontwikkeling komen.

Kansklassen
Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben én leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken, hebben we Kansklassen opgericht. Speciaal voor meer- en hoogbegaafde leerlingen werken we elke donderdag in de Kansklas aan het zelfbeeld van de leerling, hebben we aandacht voor ‘leren leren’ en gaan we veel met projecten aan de slag. Voor kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat hebben we ook een Kansklas opgericht. Zij krijgen in kleine groepjes extra uitleg en ondersteuning waar nodig.
In overleg met de leerkrachten en intern begeleiders bekijken we welke leerlingen kans maken op een plekje in de Kansklassen. Hierbij kijken we naar de onderzoeks- en toetsresultaten én de resultaten van ons signaleringsinstrument ZOOV+. Uiteraard bespreken we het met u als we denken dat uw kind in de Kansklas past.